Opony letnie czy całoroczne?

Opony do samochodu muszą mieć odpowiednio zadbany bieżnik i prawidłowy poziom ciśnienia. Oprócz tego mieszanka ogumienia powinna zapewniać odpowiednią przyczepność do podłoża, aby zachować maksymalne bezpieczeństwo na drodze zarówno pasażerom pojazdu, jak i innym uczestnikom ruchu.

Różnice między oponami letnimi a całorocznymi

Zostało przeprowadzonych już wiele testów, które miały na celu porównanie opon dedykowanych do jazdy letniej oraz tych wielosezonowych. W każdym z nich wynik był podobny i przedstawiał zarówno zalety jak i wady sprawdzanych w testach opon.

Opony letnie zdecydowanie lepiej radzą sobie przy dynamicznej jeździe, podczas której istotna jest szybka reakcja hamulec-opona. W całorocznym ogumieniu, które jest od letniego miększe poprzez domieszkę krzemionki, olei naturalnych i żywic, przy hamowaniu ze 100 km/h jest różnica przynajmniej kilku metrów na korzyść opon letnich.

Profesjonalne opony na wiele sezonów mają bieżniki pozwalające na lepszą przyczepność do podłoża, ale są zdecydowanie miększe, więc przy dynamicznej jeździe będą się zużywać znacznie szybciej niż lepiej do tego przygotowane opony letnie.

Są trzy typy rozmieszczenia bieżników stosowanych zarówno w ogumieniu letnim jak i całorocznym. Jest to to bieżnik ułożony symetrycznie, kierunkowo lub asymetrycznie. Symetrycznie zbudowany bieżnik na całej swojej powierzchni ma tak samo rozłożone blogi i lamelki, których w ogumieniu całorocznym jest znacznie więcej niż w letnim. Opony z bieżnikiem kierunkowym odznaczają się większą ilością lamelek, czyli nacięć, w części centralnej opony , natomiast mniejszą ilością w części barkowej, która odpowiada za jazdę latem.

Ciekawą opcją są opony z bieżnikiem asymetrycznym, które są podzielone na pół – bieżnik od wewnętrznej strony odpowiada za jazdę opon w sezonie zimowym, a zewnętrzna strona za jazdę opon w sezonie letnim.

Mieszanka gumowa opon całorocznych dopasowana jest tak, aby sprawdzała się zarówno w ciepłych miesiącach, jak i w zimnych. Opony letnie natomiast dostosowane są do właściwego działania tylko przy temperaturach przekraczających 7 stopni Celsjusza, dlatego też opony całoroczne nigdy nie osiągną tak wysokich osiągach w warunkach wysokiej temperatury jak opony letnie, ale na tym własnie polega kompromis – niestety uniwersalność musi się odbyć jakimś kosztem.

Kolejną istotną różnicą jest kontur opon. Kontur to powierzchnia opony, która przylega do podłoża jezdnego. Opony letnie mają kontur okrągły i gładki, co daje im mniejszy opór powietrza i korzystne parametry podczas jazdy w gorące dni. Opony całoroczne mają masywny, zbliżony do kwadratowego kontur, który w ciepłe dni ogranicza dynamikę jazdy oraz powoduje szybsze zużycie bieżnika i większe zużycie paliwa.

Wnioski

Przed zakupem nowego kompletu opon warto rozważyć wszystkie za i przeciw. Istotne jest jednak to, co jest priorytetem – oba rodzaje opon zapewnią bezpieczeństwo podczas jazdy, ale jeśli chodzi o oszczędność w eksploatacji to jeśli jazda samochodem jest spokojna i niezbyt dynamiczna to warto skorzystać z tańszej oferty opon całorocznych.

Dodaj komentarz